Når fakturering av vei- og gatelyseiere baseres på anslått verdi for energiforbruket, istedenfor faktisk effektmåling, sier det seg selv at insentivet for effektivt energiforbruk er minimalt. Nå som utdaterte glødelamper erstattes med energieffektive og smarte lysarmaturer, blir det derfor ekstra viktig med korrekt måling og avregning av vei- og gatelysanlegg.
Alt uttak av kraft fra nettet skal i utgangspunktet måles med godkjent måler. Etter 1. januar 2019 har hovedregelen vært at målingen skal skje ved bruk av AMS-målere, i tråd med måle- og avregningsforskriften §4-1. Mye av dagens vei- og gatelys ble bygget før det var fokus på – eller mulighet til – å måle strømforbruket. Derfor må det ofte større ombygginger til for å kunne installere en AMS-måler på veilys som ikke er tilrettelagt for det.
En ekstern rapport* utført for NVE viser til at kostnaden for å tilrettelegge for måling kan være svært høy, samtidig som strømforbruket til veilyset kan være lavt og forutsigbart. For en del veilysanlegg kan det derfor virke lite forholdsmessig å skulle tilrettelegge for AMS-måling.
For å spare kostnader, og for å fornye veibelysningen, har derfor enkelte veilyseiere og nettselskap installert nye lysarmaturer med integrerte målere, og brukt såkalt armaturmåling som en alternativ målemetode.
Dette innebærer imidlertid at netteier aksepterer slik type effektmåling i sitt nett.
Les også: Smarte gatelysanlegg: En mulighet for fremtiden?
Vei- og gatelyseiere har i stor grad mottatt faktura på stipulert forbruk av strøm av nettselskapene. Noen av anleggene er selvfølgelig målt slik regelverket krever, men også her må vi være klar over en del ting. Noen anlegg har tenning og målerarrangementet inne i nettstasjoner (transformatorstasjoner) som eies av nettselskapene. Det er ikke naturlig at en kundes anlegg skal være i annen manns lokasjon og netteier ønsker derfor i størst mulig grad å få fjernet alt som ikke tilhører dem. I tillegg er det en unødvendig sikkerhetsrisiko ved drift og vedlikehold av gatelysanlegg å måtte være inne i trafokiosker. Dette betyr gjerne at nye tennskap med måler plasseres utenfor nettstasjonene.
Ute på landsbygda er det gjerne mer glissent med veibelysning. Det står kanskje en armatur ved bussholdeplassen eller ved et kryss, og det vil jo selvfølgelig bli uforholdsmessig dyrt å sette opp et eget tennskap og måleranlegg for slike enkeltpunkter.
Les også: Reduser risiko for klager ved anbudskonkurranser for gatelysanlegg
Her finnes det imidlertid løsninger hvor man kan få måleren integrert i selve armaturen, noe som må godkjennes av netteier. Ikke alle netteiere aksepterer at måling av forbruket skjer på denne måten. I tilfeller der oppføring av målere vil medføre så store kostnader at det må anses som samfunnsmessig lite rasjonelt, kan nettselskap anslå forbruket, og fakturere med det som grunnlag.
Les også: 7 tips til effektiv drift og forvaltning av kommunens belysningsanlegg
Ifølge NVE vil det være nettselskapets oppgave å vurdere krav om måling i hvert enkelt tilfelle, og derfor må man sende inn en søknad til nettselskapet med all nødvendig informasjon. Hvorvidt kostnadene blir urimelig store må vurderes i hvert enkelt tilknytningspunkt på bakgrunn av kostnadene ved målerinstallasjon, ombygging av anlegget og forbruket i tilknytningspunktet.
Et krav fra nettselskapet om tilrettelegging av måling i eksisterende umålte anlegg, må sees i forhold til en eventuell helhetlig ombygging av slike anlegg for å sikre en kostnadseffektiv overgang.
Les mer om vårt arbeid innen belysning og veilys HER.
Denne artikkelen ble først skrevet av Øyvind Eriksrud, tidligere prosjektleder i Nettpartner, og publisert 7. desember 2021.
Artikkelen ble sist oppdatert av Tor Haakon Totland, prosjektleder i Nettpartner og salgsleder for avdeling Rogaland i juni 2024.