Smarte gatelysanlegg i bybildet

Vi mennesker har behov for å føle oss trygge når vi skal orientere oss. Samfunnet har derfor etablert gatelysanlegg på store deler av veinettet, i parker, lysløyper og lekeplasser. Det er med på å øke ferdselen til fots og på sykkel i kommunene våre, i tillegg til trivsel i de belyste områdene. Med smarte gatelysanlegg kan vi nå bruke belysning og veilys til flere formål.

Flere kommuner har allerede etablert systemer basert på Internet of Things (IoT) som et ledd i kommunens målsetting om å bli en «smartby». IoT handler om at tingene rundt oss kan kobles til internett. Dette gjør at vi enkelt kan fjernstyre aktuelle enheter, samle inn data for å effektivisere operative oppgaver, redusere kostnader og skape nye digitale tjenester – og gjennom det øke kommunens lønnsomhet.

Last ned sjekkliste: Fra prosjektering og planlegging – til utførelse og drift  av den utslippsfrie byggeplassen

Men, hvor kommer gatelysanleggene inn, tenker du kanskje nå? Vel, mulighetene er egentlig uendelige. IoT-systemet kan tilkobles WiFi, 4G/5G, NB-IoT eller LoRaWan og monteres i armaturene slik at man kan kommunisere med og innhente data fra hver enkelt armatur.

Dette gjør det mulig å styre og overvåke alle tenkelige (og utenkelige) behov en kommune måtte ha knyttet til infrastruktur:

  • Styre og overvåke ladestasjoner
  • Overvåke behovet for salting og brøyting av veier via sensorer
  • Vise hvor det er ledige parkeringsplasser.
  • Foreta CO2-målinger i områder med høy trafikk
  • Opprette værstasjoner med temperaturmålere
  • Tellepunkter for trafikkavvikling

Dette er bare noen av mulighetene vi kan utnytte veilysets plassering til. Det er selvsagt mye IoT kan bidra til når det kommer til selve gatelyset også.

Les også: 7 tips til effektiv drift og forvaltning av kommunens belysningsanlegg

Fjernstyringssystem for gatelys

Med sokler på armaturene og intern styring på armaturnivå kan man, for eksempel, ved et arrangement på en fotballbane velge å skru av gatelyset i området rundt, for å få mer effekt av belysningen på banen.

Eller omvendt, ved å slå på utvalgt gatelys tidligere enn det øvrige lyset i gatelysnettet i ekstra mørke områder eller lekeplasser.

Lysanlegg Nettpartner har bygget for Fredrikstad kommune.
Trygg belysning av lekeplass: På denne lekeparken i Gamlebyen i Fredrikstad tennes lyset litt tidligere enn gatelyset rundt slik at området ikke skal bli mørkt mens ungene leker der. Dette er et anlegg Nettpartner har bygget for Fredrikstad kommune.

Fra et kostnadsbesparende perspektiv vil man naturligvis også kunne spare kommunen store deler av utgiftene til strøm ved å dimme veilyset om natten og i områder med lite ferdsel. Dette kan styres via sensorer og IoT-applikasjoner.

I tillegg vil lysets driftsstatus rapporteres direkte inn til kommunens utvalgte system, slik at feil og mangler kan fikses raskere og mer effektivt enn før.

Les også: Ansvar og krav til eiere av veilys og belysningsanlegg

En investering for miljøet

Det vi ser er at det kan være vanskelig å få gjennomslag for slike innovative løsninger i dag. Hovedgrunnen til det er at det kan medføre store økonomiske konsekvenser for kommunene dersom det etableres et konsept av denne størrelse.

Men i dagens samfunn, der miljøkrav blir stadig mer aktuelle, vil nok slike løsninger presse seg frem. Derfor bør kommunene planlegge og bygge anlegg for belysning og veilys slik at mulighetene for å ta i bruk teknologien på et senere tidspunkt er tilstede.

Kostnadene er størst ved en etablering av et styringssystem for gatelys, og ligger først og fremst i at utstyret ute i felt må byttes eller bygges om.

Heldigvis kan armaturer leveres med for eksempel Zhaga- eller NEMA-sokkel slik at du enkelt kan konvertere over til et styringssystem uten altfor store kostnader ute i felt. Disse soklene gjør det mulig å tilpasse eksisterende armaturer til fremtidig teknologi. Du kan rett og slett skru på en styringsenhet utenpå armaturen.

Når ny teknologi utvikles, kan du med denne standardiseringen bytte styreenheten istedenfor å måtte gjøre inngrep i armaturen.

Les også: Optimal utnyttelse av belysningsanlegg i kommunens aktivitetsområder

Slik starter du overgangsprosessen til smarte gatelys

Selv om din kommune kanskje ikke har økonomi til å gjennomføre en total overgang til smarte gatelys i dag, er det spesielt to ting dere kan gjøre for å forberede dere på fremtidens smartlys.

  • Benytt armaturer med sokkel dersom kommunen skal bytte armaturer.
  • Krev at utbyggere leverer armaturer med sokkel slik at omgjøringen til IoT blir enklest og rimeligst mulig.

En armatur klargjort med sokkel koster selvfølgelig litt mer enn ordinære armaturer. Det vil allikevel spare eierne av lysanleggene – som kommunen og SVV – for store beløp når beslutningen om styringssystem tas. I tillegg vil det redusere kostnadene og forenkle overgangsprosessen til et annet styresystem betraktelig.

Last ned gratis sjekkliste: UTSLIPPSFRI BYGGEPLASS

 

Denne artikkelen ble først skrevet av Øyvind Eriksrud, tidligere prosjektleder i Nettpartner, og publisert 21. september 2021.

Artikkelen ble sist oppdatert av Tor Haakon Totland, prosjektleder i Nettpartner og salgsleder for avdeling Rogaland og publisert 9. juli 2024.